Сайт методичного об'єднання вчителів-філологів Слов'янської ЗОШ І-ІІІ ст. № 15

Меню сайту
Категорії розділу
Уроки [2]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Сазонова Н.В. » Уроки

Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові. 5 клас
25.12.2013, 16:15

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Мета: дати учням знання про пряму мову, виробити в них уміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, ставити розділові знаки в таких конструкціях; удосконалювати навички роботи у групах; розвивати культуру усного і писемного мовлення,творчі вміння; сприяти розвитку логічного мислення; розвивати пам’ять, увагу, емоції; дати уявлення про видатних людей, які прославили Україну; виховувати любов до рідної землі, батьків, прагнення досягти успіхів і прославити Батьківщину.

Обладнання. Підручник, таблиці, ілюстрації, роздатковий матеріал.

Тип уроку. Урок засвоєння нового матеріалу.

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 195).

2. Записати на дошці і пояснити, чому перше з наведених речень просте, а друге – складне. Знайти в них граматичні основи.

А.Сонце вже звернуло з обіду і хилиться на захід. (І. Цюпа)

Б. Сонце підбилося вгору, і туман розвіявся. (Ю.Збанацький)

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

Навчальне аудіювання.

Платон Воронько

Облітав журавель...

1.Що ми запитали у журавля?

2.Як ви думаєте, ви передали слова дослівно? Без змін? Нічого не додали?

3. Що відповів журавель? Повторіть слова журавля.

3. Як ви думаєте, ви передали слова журавля дослівно? Без змін? Нічого не додали?

Отже, ви передали слова, сказані героями дослівно і без змін. Як же називаються ці слова? Сьогодні на  уроці про них і дізнаємось.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

VІ. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.

&  Робота з підручником

v Ознайомлення з теоретичним матеріалом. Усне виконання вправи 203.

v Опрацювання теоретичного матеріалу (ст. 84-85).

Щоб краще запам’ятали розділові знаки при прямій мові, давайте разом складемо граматичну казку «Казку про Пряму мову» (створено у Power Point2010)

Було це колись давним-давно. Розповіла нам цю казку мудра бабуся Пунктуація, бо тільки вона і бачила цю дивну історію, а нам розповіла, щоб ми її запам’ятали і дітям своїм розказали.

Жили-були на світі розділові знаки: Лапки – козачки-близнючки, Кома, Знак питання та Знак оклику.

Поруч жила струнка дівчина Мова. Називали її всі Прямою  за те, що завжди передавала інформацію (говорила) прямо, точно, без змін. За це її козачки – близнюки любили та оберігали, завжди її захищали. Ставали завжди по обидва боки і нікого не підпускали до неї. Бачили люди її тільки у оточенні двох Лапок.

Не любили вони Слів автора, які жили недалеко. Бо ці слова були  балакуни. Вони завжди вказували кому належить мова, хто говорив. А ще обов’язково хотіли підступитись до Мови і почути, що вона говорить, щоб потім усім розказати.

Одного разу вони вирішили зайти спереду Прямої мови. Набрались хоробрості, стали великими і − в наступ. Але Лапки враз це помітили, взяли зброю – два щити (двокрапку), виставили їх наперед та й прикрили ними Пряму мову і себе. А Крапка стала ззаду і дивилась, щоб ніхто не підкрався.

Іншого разу вирішили Слова автора підкрастись підступно ззаду. Прибігла на допомогу Кома. Хіба може маленька дівчинка допомогти? Тому слова автора її не боялись. Але і тут не змогли перехитрити Козачків-близнючків. Вони виставили гострий спис (тире). Перелякались Слова автора гострого списа. А ззаду підбігла ще і Крапка. Оточили знаки Слова автора з обох сторін, злякались вони так, що стали маленькими.

З тих пір у пам’яті бабусі Пунктуації і залишились такими.

«Казка про пряму мову» 

ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок

v          Робота біля дошки.

Записати речення. Визначити пряму мову та слова автора. Накреслити схеми речень, пояснити розділові знаки.

1.                                             «Козацькому роду нема переводу!» - співають у народі.

2.                                             «Земле мила, ти  даси мені крила?» - питаю.

3.                                              Обіцяв я ланам і полям: «Я вернуся до вас, мої рідні!»

4.                                             З гордістю промовлю: «Я Україні син».

5.                                             Іду та людей питаю: «Де тут дорога до рідного краю?»

6.                                             «Повертайся в рідну хату», - шепоче сину тато.

& Робота з підручником.

v          Письмове виконання вправи 206.

v          Фізкультхвилинка

Славні ми і дружні діти,

Сонечком ясним зігріті.

Ми завжди його чекаєм,

І слова ці промовляєм:

«Ти щодня в наше віконце

Заглядаєш, рідне сонце.

Шлем палкий привіт тобі

В небеса ці голубі.

Глянь на ліс і на поля −

Все це матінка-земля.

Он стрункого клена віти

Лагідно колише вітер,

Тут вербичка зажурилась

І до річки нахилилась,

Там присів малий грибок,

Тут ось зайчик стриб та скок…

Просимо тебе: «Мерщій

Обніми нас і зігрій!»

v Робота в групах:

Знайти пряму мову, слова автора. Розставити розділові знаки. Виправити помилки. Правильно записати речення.

1 група.

Антонов Олег Костянтинович «Київський авіаційний завод «АВІАНТ»»

Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки.

1.Олег Костянтинович згадував народився я в простій селянській хаті, тому ніколи не бачив літаків і лише від двоюрідного брата вперше почув захопливі розповіді про них.

2. Звичайно, з дитинства мріяв літати. Дуже хотів бачити землю рідну з вишини, тому й став конструктором пояснював вибір своєї професії вже відомий сивоголовий конструктор

 

Перевірний варіат:

Антонов Олег Костянтинович «Київський авіаційний завод «АВІАНТ»

 

 Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте  помилки.

1.Олег Костянтинович згадував: «Народився я в простій селянській хаті, тому ніколи не бачив літаків і лише від двоюрідного брата вперше почув захопливі розповіді про них».

2.«Звичайно, з дитинства мріяв літати. Дуже хотів бачити землю рідну з вишини, тому й став конструктором,» − пізніше пояснював вибір своєї професії  вже відомий сивоголовий конструктор.

2 група:

Каденю́к Леоні́д Костянти́нович − Герой України, перший космонавт незалежної України.

Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки.

1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказав на космічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник .

2. У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову пригадує Леонід Костянтинович.

Перевірний варіант

Каденю́к Леоні́д Костянти́нович Герой України, перший космонавт незалежної України.

 

 

Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки.

1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказав: «На космічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник» .

2. «У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову» − пригадує Леонід Костянтинович.

3 група:

Катери́на Васи́лівна  Білоку́р − майстер українського народного декоративного живопису.

 

 

Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки.

1.Ще молодою я дізналася, що є на світі такі люди – художники. От і вирішила собі, що чи рано, чи пізно, хоч на старості літ, а буду художником писала вона в листі до друзів.

2.Тарасе Григоровичу, батечку, голубчику, соколику, ви самі це гарно знаєте, теж колись по світу блукали та людей шукали, допоможіть мені стати художником не переставала благати Катерина, дивлячись на портрет Кобзаря.

Перевірний варіант

Катери́на Васи́лівна Білоку́р − майстер українського народного декоративного живопису.

 

Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки.

1. «Ще молодою я дізналася, що є на світі такі люди – художники. От і вирішила собі, що чи рано, чи пізно, хоч на старості літ, а буду художником! – писала вона до друзів.

2. «Тарасе Григоровичу, батечку, голубчику, соколику, ви самі це гарно знаєте, теж колись по світу блукали та людей шукали, допоможіть мені стати художником!» − не переставала благати Катерина, дивлячись на портрет Кобзаря.

v  Творча робота

Роздивіться фотографії. Складіть і запишіть речення за змістом зображеного.

V. Домашнє завдання: Вивчити правила §19, вміти розставляти розділові знаки, виконати вправу 209.

VІ. Підбиття підсумків. Метод «мікрофон»

Продовжіть речення: « Цей урок для мене важливий, тому що я…»

Категорія: Уроки | Додав: efremova-marina
Переглядів: 2509 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0

Copyright MyCorp © 2017
Створити безкоштовний сайт на uCoz