Сайт методичного об'єднання вчителів-філологів Слов'янської ЗОШ І-ІІІ ст. № 15

Меню сайту
Категорії розділу
Уроки [3]
Позакласні заходи [1]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Файли » Сакевич О.В. » Уроки

Байки Григорія Сковороди
03.01.2014, 23:03
Байки Г.С.Сковороди

Мета: 
продовжити вивчення творчості письменника, філософа, познайомити із його байками та їх особливостями, показати зв'язок байкаря із Харківщиною та Ізюмщиною; 
розвивати логічне мислення учнів, активність;
виробляти кращі людські якості особистості; 
виховувати цікавість до особи Г.С.Сковороди та бажання дізнатися про нього якнайбільше; 
розвивати творче мислення, уяву учнів.

Обладнання: виставка творів, портрет Г.С.Сковороди, ноутбук із слайдами,картки, дошка, кросворди ( на окремих аркушах), збірки байок на кожній парті, виставка учнівських ілюстрацій до байок Сковороди.

Хід уроку
I.Орг. момент
II. Перевірка домашнього завдання
А) скласти та записати на дошці план своєї розповіді про життя та творчість Г.С.Сковороди;

Б) робота з картками;
Картка № 1: В яких творах українських письменників зустрічається образ Г.Сковороди?
Картка № 2: Як ім’я мандрівного учителя, поета, філософа Г.С.Сковороди пов’язано з містом Ізюмом?

В) У цей час бліц-опитування класу:
назвати роки життя Г.Сковороди та найважливіші події в історії України, що відбулися в цей же період? 
Які літературні твори написав Г.Сковорода? 
Чому його називають мандрівним учителем? 
Де, в яких населених пунктах Харківщини він жив хоча б недовго?

Г) перевірка роботи учня біля дошки та роботи з картками (колективна).
 
Д)Виступ заздалегідь підготовленого учня про педагогічні погляди Г.Сковороди, рецензія на виступ товариша ( план рецензії на слайді)

III. Вивчення нового матеріалу:
А) Назву теми сьогоднішнього уроку зашифровано в кросворді, який ви повинні розв’язати ( робота в групах)
 
Питання кросворду:
1. Село, нині околиця Харкова, де часто жив Г.Сковорода. 
2. Село Вовчанського району, там теж часто проживав мандрівний філософ. 
3. З якого району Харківської області походить улюблений учень Г.Сковороди, який став його біографом ? 
4. Колись село, нині райцентр Харківської області, де неодноразово зупинявся у своїх друзів Г.Сковорода. 
5. В якому селі тоді Ізюмського округу, а зараз Куп’янського району жив Г.Сковорода у свого приятеля на пасіці.

Прочитати вертикально записане слово, яке називає тему нашого сьогоднішнього уроку. ( Байки)

Б) Слово вчителя:
Так, тема нашого уроку – байки Г.С.Сковороди, першого українського байкаря, а створювалися вони саме на землях нашої Харківщини, в селі Бабаях.
- Що таке байка?Як ви розумієте слово алегорія?
 На уроках світової літератури ви знайомилися з першим байкарем світу, назвіть його ім’я.
У чому ж особливість байок Езопа? 
Хто з європейських байкарів почав розвивати віршовану байку? ( Лафонтен)
А прозову? ( Лессінг)
Коли у Крилова ( хто це?) запитали, чому він пише байки, той відповідав: «Цей рід зрозумілий кожному, його читають і слуги, і діти». Отже, байка з давніх часів була одним із найдемократичніших і загальноприступних видів художньої творчості. 
Але до байок Г.Сковороди в українській літературі траплялися тільки окремі твори, вставлені у виступи полемістів. І коли Григорій Савич викладав поетику в Харківському колегіумі, він склав для своїх учнів байку латинською та українською мовами під назвою «Байка Езопова, преображена на новий лад малоросійськими фарбами». Але це була учбова байка і тому пізніше він, не задовольняючись епізодичним використанням байки, задумав створити збірку, що і зробив, живучи у приятеля в Бабаях ( 1774). Саме тут він до написаних раніше 15 байок додав ще 15 і подарував всю збірку своєму приятелеві Опанасові Панкову, назвавши її «Басні Харковскія».
Ці байки звучать виразно, переконливо (звучить запис байки «Кукушка і Косик» або «Бджола і Шершень» - за вибором учителя)

Розгляд особливостей: мова - прозова
фабула – оповідання
Мораль названо – сила
Отже, подібно до кого писав байки прозою наш перший байкар?

Так Г.Сковорода продовжив справу Езопа, навіть деякі сюжети взяті з Езопових байок (це №3,13,22), але більшість із них цілком оригінальні, а деякі (наприклад, №7, 12, 16, 17, 27) мають виразні автобіографічні мотиви. Спробуйте, мовчки прочитавши одну з названих байок, це довести.

IV.Закріплення вивченого ( робота в парах)

А) Прочитати виразно байку та спробувати замість письменника дописати до неї СИЛУ ( «Годинникові колеса», «Ворон і Чиж»), усно створіть ілюстрацію до цієї байки.

Б) прочитайте те, що ви дописали і порівняйте із СИЛОЮ, яку написав байкар.

В) серед виставки учнівських малюнків знайдіть ілюстрації до байок, з якими ви сьогодні познайомилися. Які, на ваш погляд, найвдаліше передають мораль байки, її фабулу? Чому ви так вважаєте?

Г) Зараз спробуємо й самі стати байкарями. Пропоную створити байку за одним із висловів: «Кирпу гнути», «Зустрічають за одягом, проводжають за розумом», «Найдорожче – воля, честь», вживши ці вислови у вашій СИЛІ.

(зразок однієї з байок, створених учнями:
«Жили два колоски. Один повний, все він до землі гнувся, ніби хотів з нею якимсь секретом поділитися. А інший. Порожній, гордо стримів угору і зневажливо поглядав на сусіда. Та ось прийшли женці, обережненько зрізали повний колосок, турбуючись, щоб не струсити й зернинки, а порожній кинули у багнюку
СИЛА: нічого даремно кирпу гнути»)

Слово вчителя:
Ми переконалися, що творити байки – це не така й легка справа, бо цей жанр вимагає від людини творчого обдарування, знань, майстерності, почуття гумору. Тим ціннішими для нас є твори Г.Сковороди, бо ж у його байках, буває, СИЛА, тобто мораль, буває у 5 разів більша за фабулу, бо філософ і мораліст перемагають письменника. Та основою байок Сковороди є жива тогочасна дійсність, мова його байок ближча до розмовної, в них є спроба типізації. Автор торував шлях наступним поколінням українських байкарів: Нахімову, Масловичу, Гулаку-Артемовському, Боровиковському, Гребінці, Глібову, Глазовому.

V.Підсумок уроку
Мікрофон: ( продовжити речення: Сьогодні на уроці я…)

VI.Оцінювання роботи учнів на уроці, домашнє завдання( прочитати 1-2 притчі Г.Сковороди та подумати, що їх ріднить із байками автора, створити свою ілюстрацію до байки, яка найбільше сподобалась або сформулювати своїми словами до цієї байки СИЛУ).

Категорія: Уроки | Додав: efremova-marina
Переглядів: 628 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0

Copyright MyCorp © 2017
Створити безкоштовний сайт на uCoz